Är kyckling hälsosamt?

Att kyckling är gott och går att variera i (nästan) all oändlighet är det många som håller med om. Men hur nyttigt är det egentligen? Vi tog ett snack med hälsan själv – Kronfågels ekonomiassistent Jasmin Helldal, för att reda ut de vanligaste frågorna om kyckling och hälsa.

Är kyckling hälsosamt?

– Ja absolut! Kyckling har i jämförelse med många andra livsmedel en låg fetthalt, vilket minskar risken för högt kolesterol. Överkonsumtion av rött kött kan leda till höga kolesterolhalter och därmed ge ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. När det gäller kyckling kan du äta väldigt stora mängder utan problem.

Många som tränar äter mycket kyckling. Varför det?

– Protein är kroppens byggstenar och behövs bland annat för att bibehålla eller öka muskelmassan. Kyckling klassas som en av de renaste proteinkällorna, där du kan räkna med att nästan 25 procent av filén som ligger framför dig på tallriken är av naturligt, rent och högvärdigt protein.

Har kycklingen tillräckligt med protein eller måste jag tillföra proteinpulver eller andra proteintillskott om jag tränar?

– Nej, det är en av de vanligaste myterna när det kommer till protein. Även om man vill bli starkare så räcker det med ren mat, alltså bra råvaror utan tillsatser. Förutsatt att du äter tillräckligt så täcker du dagsbehovet av näring där protein ingår.

Vad innehåller kyckling förutom protein?

– Att få i sig tillräckligt med järn är viktigt för att orka hålla energinivån uppe, eftersom det är järnet som levererar syre till kroppens alla celler. Kött, fisk, skaldjur och fågel innehåller järn, där kyckling kan ses som ett av de mest hälsosamma alternativen eftersom det bjuder på fler hälsofördelar jämfört med rött kött. Kyckling innehåller förutom järn också B-vitaminer, zink, magnesium och flera andra mineraler. När du äter kyckling får du i dig antioxidanter som skyddar kroppen och hjälper den att hålla sig frisk, som exempelvis selen som finns i både kyckling och fisk.

Vad är ditt nyttigaste tips?

– Protein mättar ordentligt och därför försöker jag äta det vid varje måltid. Jag föredrar alltid ren mat, som exempelvis kyckling, framför tillskott. Det ger samma effekt och känns bättre för både kroppen och klimatet. Det är energikrävande att producera tillskott och därför tycker jag att det känns bäst att äta den mat som redan produceras, snarare än att leta efter andra alternativ. Dessutom är en fräsch kycklingrätt tusen gånger godare än proteinpulver!

Här kan du kika närmare på kycklingens näringsvärde och jämföra med andra typer av kött:

Fettinnehåll i gram per 100 gram
Kycklingfilé utan skinn: 1,2
Fläskfilé: 2,6
Oxfilé: 4,4
Entrecôte: 9,5
Falukorv: 18–23
Källa: Svensk Fågel

Näringsvärde kyld kyckling per 100 gram
Energi: 480 kJ/120 kcal
Protein: 23 g
Kolhydrat: < 0,5 g
Fett: 2 g

kronfågel.se hittar du mer information om kyckling och massor av härlig receptinspiration.

Vill du veta mer om kyckling?

Läs våra övriga artiklar eller ring oss om du vill snacka om kyckling!
Tillbaka till artiklarna