Är kyckling hälsosamt?

Är kyckling nyttigt?

Att kyckling är gott och går att variera i (nästan) all oändlighet är det många som håller med om. Men hur nyttigt är det egentligen? Vi tog ett snack med hälsan själv – Kronfågels Brand Manager Charlotte Rosta, för att reda ut de vanligaste frågorna om kyckling och hälsa.

Är kyckling hälsosamt?

– Ja absolut! Kyckling har i jämförelse med många andra livsmedel en låg fetthalt samt att kyckling är superrikt på protein.* Överkonsumtion av rött kött och charkprodukter kan leda till cancer, enligt Livsmedelsverket. Chark innehåller dessutom ofta mycket salt och mättat fett. Att äta kyckling har inte visat sig öka risken för cancer. Det gäller även de goda kycklingfiléerna som mörats med saltvatten.**

Många som tränar äter mycket kyckling. Varför det?

– Protein är kroppens byggstenar och behövs bland annat för att bibehålla eller öka muskelmassan. Kyckling innehåller hela 23 gram protein per 100 gram!

Har kycklingen tillräckligt med protein eller måste jag tillföra proteinpulver eller andra proteintillskott om jag tränar?

– Nej, det är en av de vanligaste myterna när det kommer till protein. Även om man vill bli starkare så räcker det med ren mat, alltså bra råvaror utan tillsatser. Förutsatt att du äter tillräckligt och varierat så täcker du dagsbehovet av näring där protein ingår.***

Vad innehåller kyckling förutom protein?

– Att få i sig tillräckligt med D-vitamin är viktigt, inte minst för muskelfunktionen. Äter du kycklingen med skinnet så har du en naturligt rik källa till vitamin D – perfekt nu i vinterrusket! I kyckling finns också vitamin B12, zink och selen.

Vad är ditt nyttigaste tips?

– Jag tycker protein mättar ordentligt och därför försöker jag äta det vid varje måltid. Eftersom jag tränar en hel del (både löpning och styrka) och är det viktigt att få i sig tillräckligt. Det är dessutom energikrävande att producera mat och det känns bättre att äta upp maten som produceras och hamnar på tallriken istället för att leta upp andra, många gånger artificiella, alternativ. Och en fräsch kycklingrätt är ju tusen gånger godare än proteinpulver!

Här kan du kika närmare på kycklingens näringsvärde och jämföra med andra typer av kött:

Fettinnehåll i gram per 100 gram
Kycklingfilé utan skinn: 1,2
Fläskfilé: 2,6
Oxfilé: 4,4
Entrecôte: 9,5
Falukorv: 18–23
Källa: Svensk Fågel

Näringsvärde kyld kyckling per 100 gram
Energi: 480 kJ/120 kcal
Protein: 23 g
Kolhydrat: < 0,5 g
Fett: 2 g

Källa:
* Svensk Fågel. https://svenskfagel.se/material-och-inspiration/naringslara/
** https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark#F%C3%B6r h%C3%A4lsan
*** Anki Sundin, nutrionist

kronfågel.se hittar du mer information om kyckling och massor av härlig receptinspiration.

Vill du veta mer om kyckling?

Läs våra övriga artiklar eller ring oss om du vill snacka om kyckling!
Tillbaka till artiklarna